Niet normaal !

Hier vindt u informatie over: Niet normaal ! (cursus-nr: 19WF03)
Voor vragen over de stof kunt u contact opnemen met M.E. van der Tuuk
Voor andere vragen kunt u contact opnemen met de Senioren-Academie

tijd: woensdag van 13:00 tot 15:00 uur
data: 23 januari t/m 3 april 2019 (20 februari niet)
adres: Kurioskerk, Julianalaan 38, Leeuwarden

Thema’s die aan bod zullen komen: conformiteit, deviantie, macht, sexualiteit, discriminatie, stigmatisering, criminalisering, pan-opticisme, normalisering, disciplinering, medicalisering, psycho-diagnostiek, schaamte, integratie en uitsluiting.
Ook gaan we in op de rol van de wetenschap in het bepalen van wat normaal en afwijkend is, en de rol van moderne technologie in het monitoren, registreren, en bestrijden of behandelen van deviantie.
Tevens zullen ons licht laten schijnen op de discussie in Nederland over medicalisering en over-diagnostisering, over meet- en test-gekte, en over de prestatie- en afreken-cultuur.
Benaderingen die de revue passeren: anomie-theorie (Durkheim, Merton), controle-theorie (Freud, Toby, Hirschi), conflict-theorie (Marx, Sellin), leer-theorie (Sutherland), neutralisatie-theorie (Sykes, Matza), labeling theorie (Scheff, Becker, Goffman) en structuralisme (Foucault).

inlezen?
– autisme – diagnose of identiteit
DSM-classificatie & diagnostiek
– verwarde personen
– dat zegt de computer
– surveillance-staat China
– big data – big brother
– als insinuaties feiten worden
– #JesuisDotan
– spelende kinderen
– big data & verkiezingen
– niemand schuldig, iedereen ziek
– stigma HIV

kijken?
meten = weten
a sickness of the mind
de gewone Nederlander
Marokko op 1
Foucault

aanbevolen literatuur:
Trudy DeHue: Betere Mensen – over gezondheid als keuze en koopwaar (2014)


 

reacties van cursisten op de cursus Identiteit (voorjaar 2018):

  • “Een voortreffelijke en enthousiaste docent die veel weet en de cursus uitstekend voorbereidt, ook met extra video’s en literatuur e.d.”
  • “Een uitstekende docent! De extra informatie (artikelen, video) die hij heeft aangereikt, waardeer ik bijzonder. Ik heb echt een naslagarchief over deze cursus kunnen opbouwen.”
  • “De docent geeft een goed voorbeeld in zijn overwogen antwoorden op lastige vragen.”
  • “Docent tracht zo objectief mogelijk zijn visie te geven. Waardoor er een goed denkproces aangereikt is. Een zeer actuele cursus.”
  • “Leuke cursus, met veel extra materiaal.”
  • “Veel geleerd. Smaakt naar meer.”
  • “De docent verdient een heel groot compliment!”

.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s